[O1] Ekonomiczna jazda benzynką 1.6 BFQ

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • krzysiek0020
    Classic
    • 2011
    • 20

    [O1] Ekonomiczna jazda benzynką 1.6 BFQ

    A to nie jest przypadkiem tak, że jak załozy sie LPG w tym 1.6i, to gwarancję traci się co najwyzej tylko na silnik?
  • Piotrek-Piła
    Drive
    • 2010
    • 91

    #2
    [O1] Ekonomiczna jazda benzynką 1.6 BFQ

    Witam
    Jakiś miesiąc temu kupiłem 01 z silniczkiem benzynowym 1.6 BFQ. Silniczek ma 102kM.
    Mam do was pytanie przy jakich obrotach zmieniać biegi w mieście i w trasie, aby jak najrzadziej odwiedzać CPN-ik.
    Podobno, można to odczytać z charakterystyki silnika. Ale ten schemat mi nic nie mówi.
    Z góry dziękuje za pomoc.
    Moja Skodzinka http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=34434

    Komentarz

    • piotrek_os
      RS
      S_OCP Member
      • 2006
      • 8160
      • Octavia II (1Z3)
      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

      #3
      Nie zakładaj ciezkich butów....w "japonkach" zacznij jezdzic.... :diabelski_usmiech
      Moja 0II http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=78994

      Komentarz

      • avocado
        Ambiente
        • 2010
        • 182

        #4
        looool

        Komentarz

        • Marian 2
          L&K
          • 2007
          • 1085
          • Octavia I combi (1U5)
          • AQY 2.0 MPI 115 KM

          #5
          Ekonomicznie, to poprostu tylko należy jeżdzić przepisowo, nic więcej. Jeżeli samochód przed, np. TIR, lub inny, porusza się z przepisową prędkością 90 km/h, to po co go wyprzedzać?, i tak na następne skrzyżowanie przyjedzie się razem. Staram się zawsze jechać zgodnie z przepisami, i niestety ciągle jestem wyprzedzany, a w ostatecznym rozrachunku z reguły przyjeżdżam do celu tak samo szybko, tylko nie na początku, a pod koniec tej samej kolumny samochodow. Naprawdę nie warto się szarpać, i zawszelką cenę pokazać, że jest sie pierwszym, a wtedy pojawiają sie oszczędności nie tylko na paliwie, ale i na całym samochodzie.

          Komentarz

          • krzysiek83wpr
            Rider
            • 2010
            • 362

            #6
            Widzę jakiś głos rozsądku generalnie się zgadzam. Ja osobiście jak już jadę w trasę to przekraczam max prędkość dozwoloną o ok 15km/h w tedy mandat w zasadzie mi nie grozi albo jakieś grosze, samochód pali rozsądnie. jeśli chodzi o wolnossący 1.6 102km to zmieniaj bieg na wyższy w zakresie 2500/2700 obr/min i będzie idealnie,
            pozdrawiam

            Komentarz

            • Piotrek-Piła
              Drive
              • 2010
              • 91

              #7
              Charakterystyka silnika

              Dziekuje wszystkim za odpowiedź. Poniżej załączam charakterystykę silnika 1.6
              Załączone pliki
              Moja Skodzinka http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=34434

              Komentarz

              • mozgi
                L&K
                • 2009
                • 1128
                • Octavia I (1U2)
                • AKL 1.6 MPI 101 KM

                #8
                Piotrek-Piła na forum jest jeden wykres 1.6-75kW :wink:

                ASO Skoda Warszawa Ursynów ul.Gruchacza 39 - najlepsze ceny w Polsce na hasło :Octavia Club Polska
                Kontakt mailowy w sprawie wyceny części: [email protected] (p.Adam Wiśniewski, p.Łukasz Poniatowski i p.Kamil Banaszek) , tel.22-549-10-60

                Komentarz

                • Agamek12
                  RS
                  S_OCP Member
                  • 2006
                  • 9935
                  • Ford

                  #9
                  Ja w swoim BFQ staram się zmianiać biegi i utrzymywać obroty do 3000rpm - wg MFA wtedy pali najmniej... Choć i tak nie jest (przynajmniej narazie) oszczędniejszy niż AKL...

                  [ Dodano: Wto 27 Kwi, 10 12:18 ]
                  Zamieszczone przez Piotrek-Piła
                  jak najrzadziej odwiedzać CPN-ik.
                  O ile mnie pamieć nie myli, to obecnie wcale nie odwiedzisz CPN-u...
                  Adam... Używam:
                  Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                  Passek: B6 175KM/366Nm

                  Komentarz

                  • Piotrek-Piła
                    Drive
                    • 2010
                    • 91

                    #10
                    mozgi, Zgadza sie, ale modelu AKL, a ja mam BFQ.


                    Agamek12, Przypomniały mi się stare dobre czasu CPN-u gdy paliwo było za 1,80zł
                    Moja Skodzinka http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=34434

                    Komentarz

                    • Agamek12
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2006
                      • 9935
                      • Ford

                      #11
                      za 1,80 to było paliwo raptem 12,5 roku temu... I nie tylko na CPN-ach...
                      Adam... Używam:
                      Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                      Passek: B6 175KM/366Nm

                      Komentarz

                      • t271828
                        Elegance
                        • 2008
                        • 928

                        #12
                        Zamieszczone przez Piotrek-Piła
                        mozgi, Zgadza sie, ale modelu AKL, a ja mam BFQ.


                        Agamek12, Przypomniały mi się stare dobre czasu CPN-u gdy paliwo było za 1,80zł
                        Stare dobre czasy? A ile wtedy wynosila srednia pensja?

                        Komentarz

                        • tomil
                          L&K
                          S_OCP Member
                          • 2008
                          • 1179

                          #13
                          Wg. wykresu silnik jest najbardziej elastyczny pomiędzy 3000 a 4500 r.p.m.- czas na zmianę biegu. Poniżej tych wartości (pewnie jak Agamek12 pisze) w okolicach 2500-3000 powinien stosunkowo mało palić.
                          It doesn't matter what we're losing
                          It only matters what we're going to find!

                          Komentarz

                          • rezon
                            RS
                            • 2006
                            • 1894
                            • Volvo
                            • AKL 1.6 MPI 101 KM
                            • BSE 1.6 MPI 102 KM

                            #14
                            Zamieszczone przez tomil
                            Wg. wykresu silnik jest najbardziej elastyczny pomiędzy 3000 a 4500 r.p.m.- czas na zmianę biegu.
                            chyba trochę przesadziłeś. 4500 to już mocne kręcenie silnika. Mnie kiedyś uczono, że biegi zmienia się tak aby był najmniejszy spadek prędkości obrotowej silnika. Czyli zmiana przy ok 2100-2300. jazda ze stałą prędkością 75-80 i będzie palić 6l w trasie. rzadsze wizyty na stacji benzynowej zapewnione - tylko co to za jazda :twisted:

                            Komentarz

                            • Agamek12
                              RS
                              S_OCP Member
                              • 2006
                              • 9935
                              • Ford

                              #15
                              Jak staram się utzrymywać stałą prędkość około 100km/h (3000rpm), to na MFA spalanie chwilowe mam nie większe niż 6,00l. A gdy około 80km/h (jakieś 2500rpm), spalanie chwilowe jest wyższe...
                              Adam... Używam:
                              Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                              Passek: B6 175KM/366Nm

                              Komentarz

                              • kazik4x4
                                RS
                                • 2008
                                • 2728

                                #16
                                Re: Ekonomiczna jazda benzynką 1.6 BFQ

                                Zamieszczone przez Piotrek-Piła
                                Witam
                                Jakiś miesiąc temu kupiłem 01 z silniczkiem benzynowym 1.6 BFQ. Silniczek ma 102kM.
                                Mam do was pytanie przy jakich obrotach zmieniać biegi w mieście i w trasie, aby jak najrzadziej odwiedzać CPN-ik.
                                Podobno, można to odczytać z charakterystyki silnika. Ale ten schemat mi nic nie mówi.
                                Z góry dziękuje za pomoc.
                                Kolejne pytanie z serii "ile trzeba solić zupę, żeby nie przesolić"

                                Kolego, teoria przekazana przez kolegów to jedno, praktyczny instruktaż to drugie, a trzecie NAJWAŻNIEJSZE, to Twoja wiedza i intuicja techniczna. Bez tego złote progamy oszczędnościowe na niewiele się zdadzą. Nie ma określonego progu zmiany biegów, obrotów silnika itp. Każdy musi dostosować się do charakterystyki ruchu, profilu trasy itp...

                                A co do oszczędzania, to ja swego czasu jeżdżąc duuuużo maxem sprinterem po Polsce, zagadywałem do kierowcy tira z naczepą pod plandeką czy mogę się "do niego przykleić" jak się na CB zgodził, to np. leciałem sobie w nocy Gierkówką na Warszawę, 90km/h jakeś 4 metry za tirem zasysany przez pęd powietrza i 8l/100km wychodziło
                                a nie 14-15...

                                Komentarz

                                • bzik13
                                  Rider
                                  • 2009
                                  • 514

                                  #17
                                  Zamieszczone przez kazik4x4
                                  90km/h jakeś 4 metry za tirem
                                  lubisz adrenalinę?
                                  Zamieszczone przez kazik4x4
                                  i 8l/100km wychodziło
                                  na Twój silnik to mało? Biorąc oczywiście pod uwagę "sprint" 90 km/h

                                  Zamieszczone przez kazik4x4
                                  Nie ma określonego progu zmiany biegów, obrotów silnika itp. Każdy musi dostosować się do charakterystyki ruchu, profilu trasy itp...
                                  Ale z tym się zgadzam w 100%
                                  Mój liftback scout

                                  Komentarz

                                  • Agamek12
                                    RS
                                    S_OCP Member
                                    • 2006
                                    • 9935
                                    • Ford

                                    #18
                                    Stara "prawda" mówi, że najmniejsze zużycie paliwa jest wtedy, gdy silnik pracuje w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. Hmmm, coś w tym jest... ale czy najbardziej ekonomiczna będzie w Hondzie Type-R jazda z obrotami około 7000-8000rpm? :szeroki_usmiech - bo przy takich obrotach jest Mmax... :diabelski_usmiech
                                    Adam... Używam:
                                    Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                                    Passek: B6 175KM/366Nm

                                    Komentarz

                                    • tomil
                                      L&K
                                      S_OCP Member
                                      • 2008
                                      • 1179

                                      #19
                                      Zamieszczone przez rezon
                                      chyba trochę przesadziłeś. 4500 to już mocne kręcenie silnika.
                                      napisałem, że w tym zakresie jest najbardziej elastyczny silnik.

                                      Mocne kręcenie to powyżej 5500 r.p.m. gdzie jest maks mocy :diabelski_usmiech .
                                      It doesn't matter what we're losing
                                      It only matters what we're going to find!

                                      Komentarz

                                      • kazik4x4
                                        RS
                                        • 2008
                                        • 2728

                                        #20
                                        Zamieszczone przez bzik13
                                        Zamieszczone przez kazik4x4
                                        90km/h jakeś 4 metry za tirem
                                        lubisz adrenalinę?
                                        Zamieszczone przez kazik4x4
                                        i 8l/100km wychodziło
                                        na Twój silnik to mało? Biorąc oczywiście pod uwagę "sprint" 90 km/h

                                        Zamieszczone przez kazik4x4
                                        Nie ma określonego progu zmiany biegów, obrotów silnika itp. Każdy musi dostosować się do charakterystyki ruchu, profilu trasy itp...
                                        Ale z tym się zgadzam w 100%
                                        Czy lubię adrenalinę?? Kolego jak najbardziej, ale pisałem że takie jazdy to raczej tylko nocą są możliwe, na taką jazdę zawsze zgadzał się tylko w miarę rozgarnięty kierowca TIRa, a poza tym taki zestaw ważący 35-40 nawet po depnięci na maxa w miejscu nie staje - od razu uprzedzam pytanie - nie zdarzyło mi się klepać maski

                                        8/100km? to dużo według Ciebie?? Jak na Sprintera 412 maxblaszak z silnikiem 2,9TDI i masie ok 3-3,5tony to raczej symboliczna wartość

                                        Komentarz

                                        • bzik13
                                          Rider
                                          • 2009
                                          • 514

                                          #21
                                          Zamieszczone przez kazik4x4
                                          jeżdżąc duuuużo maxem sprinterem po Polsce
                                          Piszesz kodami, to się nie dziw że Cię nie rozumiem :twisted: A odwagi i tak gratuluję Pozdrawiam
                                          Mój liftback scout

                                          Komentarz

                                          • rezon
                                            RS
                                            • 2006
                                            • 1894
                                            • Volvo
                                            • AKL 1.6 MPI 101 KM
                                            • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                            #22
                                            Zamieszczone przez Agamek12
                                            spalanie chwilowe jest wyższe...
                                            to nie patrz na chwilowe tylko wykasuj średnie przejedź równo 100km/h odcinek kilka km, a później to samo 80km/h i sam zobaczysz. Fizyki się nie da oszukać - opory powietrza rosną o ile dobrze pamiętam do kwadratu prędkości. W piątek/sobotę robiłem test Outlanderem 2.oTDI po tuningu i wyszło 5,2l/100km Rzeszów-Lublin, 4,9 w drugą stronę. Ok. 30 km jazdy po Lublinie podniosło średnią z tankowania, która i tak wyszła 5,22. Technika prosta - gaz delikatnie, biegi w górę ok. 1200-1300obr/min. prędkość na tempomacie 75-78km/h wg GPS, rzadkie wyprzedzanie. A normalnie mam 7,2-7,5l na trasie :twisted: czyli dwa litry więcej.

                                            Komentarz

                                            • Agamek12
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2006
                                              • 9935
                                              • Ford

                                              #23
                                              rezon, uwierz mi, wiem co mówię. Zawsze mam ustawione MFA na spalanie chwilowe i staram się swoją predkość regulować tak, aby to wskazanie nie wychodziło zbyt często ponad 6,00l. I tak sie składa, że moje auto lubi mieć wtedy prędkość zbliżoną do 100km/h - moze to kwestia mojej trasy, ale znacznie trudniej mi utrzymać chwilowe spalanie na poziomie 6,00l jadąc 80km/h, niż jadąc 100km/h...
                                              Adam... Używam:
                                              Rolka: e11FL 97KM/130Nm
                                              Passek: B6 175KM/366Nm

                                              Komentarz

                                              • tom.tom
                                                Rider
                                                • 2009
                                                • 296

                                                #24
                                                Hej

                                                ja dorzucę troche teorii pomieszanej z praktyką

                                                Nie zapominaj Kolego Piotrku, że odwiedzanie CPN to nie tylko jedyny wydatek związany z jazdą samochodem. Do tego dochodzi też zużycie silnika, oleju, naprawy podzespołów.

                                                Żeby się nie rozpisywać, to generalnie dla silników wolnossących benzynowych jakim jest BFQ (jak i innych) nie można PRZECIĄŻAĆ silnika i to jest główna zasada eksploatacji. Kiedy przeciążasz ? najprościej mówiąc wtedy, gdy czujesz że silnik nie reaguje już na dodawanie gazu, muli, "burczy" itd... sam to napewno wiesz. To jest pierwsza zasada. Podczas przeciążenia silnik ma gorsze smarowanie (można w skrajności zerwać film olejowy pomiędzy pracującymi częściami, jest ogromne obciążenie układu korbowego itd). Także czasem warto np. wyjechać pod górkę na 4 lub 3 niż na 5 biegu, pomimo tego że autko więcej spali. Podczas jazdy na autostradzie możesz ciąć cały czas na 4000 obr / min i gwarantuję że Twoja skoda przejedzie w takich warunkach 450 tys km bez niczego (np. nasze służbówki), natomiast jeżdżąc oszczędnie po mieście przejedzie 350 tys. i remont silnika. Benzyniaki lubią wyższe obroty pod warunkiem, że są dobrze chłodzone (szybka jazda), nie lubią wolnych obrotów, mulenia, przegrzewania (a już szczególnie gdy są zasilane LPG).

                                                Duże auto jest po to, żeby wygodnie jeździć. Jeżeli kupuje się auto klasy Octavia ze starym benzynowym BFQ z myślą o oszczędności i spalaniu 6,5 L/100, to trzeba je szybko sprzedać i kupić VW Lupo z dieslem które pali 3,5 L/100. Podstawowa konstrukcja silnika BFQ ma chyba ponad 20 lat i jej główny atut to praktycznie niemożliwość zarżnięcia, natomiast spalanie rodem z poprtzedniej epoki niestety.

                                                Tom
                                                Pozdrawiam tom_tom

                                                Komentarz

                                                • Coke
                                                  Elegance
                                                  • 2010
                                                  • 771
                                                  • Octavia II (1Z3)
                                                  • AUM 1.8 20VT 150 KM
                                                  • BWA 2.0 TSI RS 200 KM

                                                  #25
                                                  dobrym patentem jak ktoś ma komputer pokładowy jest obserwować chwilowe zurzycie paliwa, wtedy człowiek obserwuje i zapamiętuje kiedy auto pali najmniej. Ja natomiast wole wogóle nie obserwować tego ile spalanie pokazuje komputer ;P poco się denerwować ;P
                                                  Skoda Octavia I 1.8T 20V 209 KM & 329 Nm 2007r by TuneUp Gdańsk

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...